Rørosbanen  fra  Røros  til  Støren

Rørosbanen fra Røros til Støren

Rørosbanen  fra  Røros  til  Støren
Bergstaden Røros
mai 10, 2018
0

Jernbane er noe som alltid har fasinert meg, jeg har tatt de fleste jernbanestrekninger i Norge. Jeg må si at Rørosbanen alltid har vært en av mine favoritter, tenker da på hele strekningen fra Hamar til Støren. Men kanskje aller mest fasinert er jeg over Østerdalen, videre nordover til Tynset, Røros og til Støren. Støren er siste stasjon på Rørosbanen, her kommer Dovrebanen inn på samme linje. Den flotteste naturen finner du uten tvil, mellom Tynset og Støren.

Rørosbanen

Banen ble bygget og stod ferdig allerede i 1877. Rørosbanen var i sin tid viktig for infrastrukturen, den var den første strekningen som forbandt to landsdeler. Men det varte ikke veldig mange år, da Dovrebanen stod ferdig i 1921 tok den over mye av rollen som Rørosbanen hadde hatt. De senere årene har jernbanen i Norge fått høyere prioritet, det er diskutert om Rørosbanen skal rustes opp. Den første opprustningen fikk den i perioden 1917-1941, da ble den bygget om fra smalsporet til normalsporet drift. Det som kan være aktuelt nå, er å elektrifisere den slik som Dovrebanen.

Ta en backpackertur

Om dere ikke har kommet til Røros, eller eventuelt Støren med tog, parker bilen på stasjonen. Jeg vil i mitt forslag ta utgangspunkt i Røros, men turen kan så klart tas begge veier. Fra Røros går det tre avganger til Støren daglig, det første toget går tidlig på morgenen. Her gjelder det å sjekke togtider og priser, siden disse endres ofte også etter sesong. Om man velger å hoppe av underveis eller ta toget rett til Støren, er opp til hver enkelt så klart. Fordelen med tog fremfor bil, er at man kan nyte naturen fra togvinduet i fred og ro. Fra Støren er det muligheter til å reise videre nordover til Trondheim, eller så klart sørover til Oslo over Dovrefjell. Men om man velger å ta seg god tid på turen, vil jeg anbefale å dele opp turen over 2-3 dager. Ta med telt og fiskestang, det er gode fiskemuligheter i området. Mellom Røros og Støren er det ikke mindre enn åtte stasjoner, så her kan man dele opp turen slik man ønsker det. Med normalt 3 tre avganger hver vei, er det ikke noe problem å skreddersy sin egen tur.

Kombinere sykkel og tog

Om man velger å ta med sykkel, kan dette være en flott mulighet og naturopplevelse. Ta tog på deler av strekningen, sykle på andre deler av strekningen. Et tips for de som eventuelt ikke er veldig godt trent, er å bruke sykkelen på strekningen Haltdalen til Støren. Men husk å sjekke med NSB når det gjelder sykkel på tog, det er noen restriksjoner som man bør kjenne til. Om man virkelig er i form kan man så klar droppe toget helt, sykle fra Røros til Støren er overkommelig for mange. Skulle ikke formen være god nok, er det jo bare å ta tiden til hjelp. Overnatte i telt eller campinghytter, da kan man sette opp dagsetapper tilpasset sin egen form og ambisjoner med innlagte pauser.

God tur!