På  gamle  spor  i  Norge

På gamle spor i Norge

På  gamle  spor  i  Norge
Vestlandet
april 2, 2018
0

Rundt om i Norge finnes det en rekke museumsjernbaner, jeg synes det er noe eget med å oppleve det nostalgiske ved å reise tilbake i tid med trevogner og damplokomotiv. Når man står og venter på toget kan man kjenne lukten av tjære fra tresvillene, det samme fra plankene i tre perrongen. Brått hører man fløyta til dampen litt før den ankommer stasjonen, i gamle dager var det et yrende folkeliv på jernbanestasjonene. Det var her det skjedde, det var her byfolkene ankom eller bygdas innbyggere som hadde vært i byen var å finne.

Krøderbanen

Hvis man tenker seg en flott søndag med dampen og gamle teakvogner, da er Krøderbanen et flott valg. Det er snaue 2 timers kjøring med bil fra Oslo til Vikersund som er Krøderbanens start, siste stasjon heter naturlig nok Krøderen. Krøderbanen passer bra til alle aldersgrupper, det er ofte mange barnefamilier å finne her og på endestasjonen er det salg av is, vafler og kaffe. Krøderbanen ble åpnet i 1872 og var den gangen det man kaller en smalsporet jernbane, men senere ombygget til normalsporet strekning. I 1985 ble banen nedlagt, i dag er det Norsk Jernbaneklubb som står for driften her.

Tertitten

Rett utenfor Oslo finner man Tertitten, eller Urskog-Hølandsbanen som den opprinnelig heter. Om dere velger å ta toget fra Oslo sentralstasjon til Sørumsand, finner dere det lille smalsporede toget inne på stasjonsområdet. Toget kjøres i deler av sommerhalvåret, pluss noen avganger i adventstiden. Tertitten er i tillegg til barnefamilier og turister, populært for barnehager og skoleklasser. Turen med Tertitten kan med fordel kombineres med en tur til Blaker Skanse som ligger kun noen kilometer fra Sørumsand.

Det er ikke mange kilometer dette toget tøffer av gårde, det er kun fra Sørumsand til Fossum og det er ikke mer enn 3 kilometer, men for de minste er nok dette mer enn langt nok. Banen var i privat eie frem til 1945, da tok NSB over men det varte ikke lenge før den ble nedlagt. Stiftelsen Urskog-Hølandsbanen driver nå banen, det er ildsjeler som både står for drift og vedlikehold av materiell og skinner.

Det finnes flere museumsjernbaner i Norge, men Krøderbanen og Tertitten er nok de mest kjente.

Jernbanemuseet på Hamar

Nord for Oslo finner man Hamar, her ligger Norges jernbanemuseet. Det er et flott anlegg som naturlig nok tar for seg jernbanehistorien i Norge fra 1854, her finner man også modelljernbaner men også gamle lokomotiver og vogner fra langt tilbake i tid. Norges første jernbane ble åpnet i 1854 og gikk fra Kristiania til Eidsvoll, historien om denne strekningen og mye mer kan man få med seg her på dette museet.

For meg er jernbanen noe helt spesielt, jeg synes dette er en glimrende måte å forflytte seg på. Enten det er på Bergensbanen med nye tog, eller om det er i en gammel teakvogn på en museumsjernbane. Jeg liker det å kunne få med seg naturen samtidig som man kan slappe av og bare nyte reisen, med dagens nye tog er det også mulighet for å kunne sitte og jobbe på en Laptop eller surfe på nettet. Det går alltid et tog vet du!