Hurtigruten  –  Norges  Riksvei  nummer  1

Hurtigruten – Norges Riksvei nummer 1

Hurtigruten  –  Norges  Riksvei  nummer  1
Pilegrimsleden fra Oslo til Nidaros
april 20, 2018
0

Det at hurtigruten kalles Norges riksvei nummer 1, er ikke så rart. På sin ferd fra Bergen til Kirkenes er den innom mange flotte byer og bygder, jeg er imponert over at det i det hele tatt er mulig å trafikkere en så værhard kyst hele året. Jeg ser for meg at det er mørkt, sterk vind og tett snødrev når en av skipene legger til kai. Hurtigruten kommer frem nesten uansett vær, det er svært sjelden været stopper disse skipene. Slik har det vært i alle tider, selv før i tiden med adskillig mindre fartøy enn dagens moderne og store.

Fra Måløy til Trondheim med «MS-Finnmarken»

Vi har kjørt med leiebil fra Åndalsnes til Måløy, hvor det flotte hurtigruteskipet «MS-Finnmarken» skal ta oss opp til Trondheim. I alt er det 34 havner på ruten fra Bergen til Kirkenes, strekningen trafikkeres hele tiden av 15 skip på vei nordover eller sørover langs den flotte kysten vår. Ombord på skipet som vi valgte, finnes det på lik linje med de andre moderne skipene en rekke fasiliteter. Svømmebasseng og boblebad, badstue, treningsrom og ikke minst en panoramasalong på øverste dekk hvor man kan få med seg den storslåtte naturen som en slik tur byr på.

Turen fra Måløy til vår havn Trondheim, tar et snaut døgn så vi får med andre ord en natt med oss ombord. Avreisen fra Måløy er klokken 0730 og vi ankommer Trondheim klokken 0600 på morgenkvisten neste dag. Man får rett og slett følelsen av å være på et cruise, for det er ikke noe som mangler og her lider man aldri noen nød. Maten ombord er av første klasse som det meste ellers ombord, det er bare å nyte reisen. Underveis anløper vi havnene Torvik, Ålesund, Molde og Kristiansund. Det flotteste stedet å sitte på sommeren når vær og vind tillater det, er så klart på dekk. Her får man inn naturen på en helt spesiell måte med alle sanser og inntrykk.

Hurtigrutens historie

Richard With er Hurtigrutens far, det var Kaptein With som var ildsjelen og sjef for det første Hurtigruteskipet «MS Vesteraalen» Navnet Hurtigruten ble naturlig valgt fordi skipet var etter datidens målestokk svært hurtig, på sin ferd fra Trondheim til Hammerfest brukte skipet kun 7 dager. Året var 1893, noe senere åpnet hele strekningen Bergen – Kirkenes.Bakgrunnen for at Hurtigruten i det hele tatt ble etablert, var regjeringens ønske om å etablere en rute langs kysten som kunne ivareta spesielt den nordlige landsdelen bedre med tanke på transport av mennesker og gods. I 1908 åpner trafikken helt øst til Kirkenes, naturlig nok har det i årenes løp skjedd moderniseringer og utvikling av skipene og har nå i mange år fremstått som topp moderne skip. Etter krigen opplevde Hurtigruten en sterk vekst i antall passasjerer, i 1936 reiste 230 000 passasjerer med ruten. I 1952 reiste hele 500 000 og de hadde siden 1949 fått hele 7 nye skip i sin flåte.

Det er vel egentlig bare å si skipp og hoi, dette var en flott reise!