Eidsvoll og Skibladner

Eidsvoll og Skibladner

Eidsvoll og Skibladner
Hovedstaden og området rundt
November 30, 2016
0

Inngangen til Norge – the doorway to Norway – inngangen er selvfølgelig via en av de mange grensestasjonene inn til Norge. Vi har veier inn i landet både via vei, sjø og luft. Via veien må man komme gjennom Sverige eller Finland eller Russland helt i nord. Sjøveiene inn til Norge er mange – vi har en meget lang kyst og det er mange ferger og havner hele veien fra sør til nord. Også da i luften er det flere muligheter med Gardermoen som Norges hovedflyplass.

Jeg kunne holdt på i flere dager inne i Oslo by og utover i de nærmeste kilometerne rundt bykjernen, men velger å la hovedstaden ligge der for denne gang – kanskje jeg kommer tilbake igjen senere – vi får se. Vi fyrer opp bilen og finner E-6 nordover igjen – så får vi se hva vi kommer til på vår vei.

Eidsvoll

Etter noen få kilometer kommer Lillestrøm som vi velger å bare kjøre forbi, lenger opp stikker E-16 av østover. Årnes, Odal og Kongsvinger ligger innover langs den veien, men vi velger å fortsette på E-6 videre oppover fobi Gardermoen – Norges hovedflyplass – og sikter oss inn på Eidsvoll. Byen som ligger i søndre enden av Mjøsa. Her er det igjen ganske mye å se på for den nysgjerrige. Norges Grunnlov ble jo skrevet her i 1814. Eidsvollsbygningen i dag er jo en severdighet med all dens historie. Riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814 bestod av utpekte representanter fra hele landet, som hadde til oppgave å utarbeide Norges grunnlov. Representantene blir populært kalt Eidsvollsmennene.

eidsvollsbygningen_2014-02-18-10

Forsamlingen hadde sine møter i Carsten Ankers bolig, Eidsvollsbygningen, der de vedtok Grunnloven og valgte konge den 17. mai – senere Norges nasjonaldag. Grunnloven ble underskrevet og datert den 18. mai 1814.

Av museer og samlinger i Eidsvoll kommune kan disse nevnes:

Eidsvoll museum er lokalmuseum for kulturhistorie i Eidsvoll. Eidsvollsbygningen har en spesiell plass i norsk historie, og er en av Norges mest kjente bygninger.

Arne Ekelands atelier på Bøn står som det gjorde da Ekeland levde.

Mjøssamlingene ved Minnesund, er det gamle trafikknutepunktet ved Minnesundbrua med fergested, dampskipstoppested, pakkhus, slipp og mekanisk verksted. Dette er Norges eneste innlands sjøfartsmuseum.

Smaragdgruvene ved Minnesund, Nord–Europas eneste smaragdgruve.

Gullverket med rester etter 250 års gruvedrift og et unikt laboratorium fra ca. 1898.

Eidsvollbygningen er kommunens viktigste turistattraksjon. Ellers går hjuldamperen Skibladner, Norges eldste skip i jevnlig drift, bygd i 1854–1856, i rutefart på Mjøsa, med utgangspunkt fra Gjøvik til de andre Mjøsbyene, Hamar, Lillehammer og Eidsvoll.

Pause fra bilen

Nå svinger vi av E-6 og setter kursen mot Gjøvik. Vi skal nemlig ut å seile. DS «Skibladner» (av norrønt Skíðblaðnir) er Norges eneste hjuldamper og eldste skip i jevnlig drift, bygget i 1854–1856 ved Motala verft i Sverige. Det er også verdens eldste operative hjuldamper i rutegående trafikk. Skipet går i rutefart på Mjøsa, med utgangspunkt fra Gjøvik, som er dens hjemmehavn, til de andre Mjøsbyene Hamar, Moelv og Lillehammer.

nattbilde_av_gjoevik

Denne kjører man ikke forbi dersom man er i området en solskinnsdag på sommeren. En virkelig opplevelse.

«Skibladner» ligger i vinteropplag på Gjøvik, der «Skibladner» har fått sitt eget vernebygg i glass. DS «Skibladner» kalles gjerne Mjøsas hvite svane.